fredag, januari 12, 2007


Fredag och jag förlitar mig på att jag ska hitta ork och kraft i helgen.
Jag har inte kommit igång ordentligt sedan jul.
Jag är så in i norden trött och ändå har jag otroliga sömnsvårigheter.
Jag ligger vaken flera timmar varje kväll när jag lagt mig.
Jag har försökt med så många olika metoder nu.
Ligga på ett speciellt sätt, räkna andetag, räkna får, skriva handlingslista i huvudet, gå och handla i fantasin mm. Jag har inte ett enda bekymmer som jag oroar mig för, inget som jag har kommit på hittills i alla fall och ändå kommer jag inte till ro.

Så nu har vi precis skålat på att vi ska ha en lugn helg med mycket sömn och långa promenader.
Micke har handlat och jag mötte honom vid Ica och lastade bilen så nu är kylskåpet är fyllt och middagen är planerad och vinet står här mörkrött vid sidan om.

Det är dags för rekreation nu.
Tack för alla fina och förstående ord. Ni är snälla ni!

14 kommentarer:

Bloggblad sa...

Det där med nattsömnen... jodu. Jag har haft svårt att somna sen jag var barn, jag trodde i många år att alla snurrade minste en timme innan de somnade. Men - sömn är hälsa - och jag räknar imovane som hälsokost! :)

Sen, när jag väl somnat, då kan huset rasa ihop utan att jag skulle märka det... och jag sover ledigt till 10-11 på fm om ingen hindrar mig.

Anonym sa...

Önskar dig en trevlig helg.

Tankevågor sa...

Du kan ju alltid ta och kliva ur sängen när du inte kan sova och slå mig en signal....jag är ju vaken för mycket jag med. Sen kan vi sitta där och babbla bort några timmar innan vi säckar ihop! ;-)
Kraaaam och trevlig fredagkväll!

Linda sa...

Bloggblad: förr hade jag aldrig problem med att somna eller att sova. Numera är det ren lyx om jag sover en hel natt eller somnar inom rimlig tid.
Imovan kan jag inte ta, jag får järnsmak i munnen hela dagen efter.
När jag inte klarar av det längre tar jag en Propavan och sover en natt, men det är väldigt, väldigt sällan.

Slottsträdgårdsmästaren: jag hoppas att det blir det och jag önskar dig detsamma så klart!

Londongirl: självklart skulle jag kunna göra det :)
Men tror du inte vi hade haft så mycket att prata om så att nätterna bara hade rusat iväg?
Bamsekram!

Anonym sa...

Ta det lugn nu i helgen. Hur har du det egentlig med jobben? Tycker du ofte er trøtt i den forbindelse. Jag bare frågar fordi jag selv har varit/er i denna trøtt verdenen, och ofte seier den något. Kram fra meg

Moni sa...

Det där med att inte kunna sova är ett jäkla aber. Jag hade en period av sömnlöshet och det visade sig vara starkt stressrelaterat, trots att jag själv inte kände mig stressad eller pressad eller nånting.
Hoppas du får en skön helg med mycket mys och söööööömn!

Anonym sa...

I perioder kan jag ha så svårt med sömnen också, Lindalotta. kan ligga vaken i timmar mitt i natten. Det är så jobbigt.
NU hoppas jag att din helg ska bli god, med mkt sömn och trevliga stunder...
Mysigt att sitta ner i vintermörkret med ett glas rött och snacka, som du och Micke gör just nu, förmodar jag!!!
KRAMAR!!!

Linda sa...

Julie: jag är faktiskt lite trött på mitt jobb just nu. Det är liksom samma sak varenda dag, samma snack på fikorna och samma gnäll...
Det går i perioder, jag vet att det kommer att bli bättre, annars får jag väl göra något åt det.
Sen hjälper vädret till, jag blir nedstämd av allt det gråa.
Kram

Moni: jag tror inte det är stress, snarare att jag inte blir tillräckligt stimulerad på jobb.
Hur lät det där?
Det jag menar är att jag står och stampar just nu.

Annika: japp, halvliggande i soffan med vin i glasen. Vi har det lugnt och skönt och förhoppningsvis ska helgen gå i den farten. Kramen

Mildamakter sa...

Jag reagerar precis likadant på Imovane och tar Propavan när jag inte klarar av det längre...men det var ju inte det jag skulle skriva...*ler*
Hoppas att er helg blir precis så där skönt lazy och att det blir promenadväder åtminstone EN dag *kram*

Vi på Kantarellen sa...

Jaa.... att inte sova ordentligt, det kan man skriva många böcker om.

Mitt bästa recept, när jag vaknar tio gånger under natten är att ha en CD-bok bredvid sängen. Man knäpper på den innan tankarna vingla iväg på egna banor.

Anonym sa...

Just nu är jag inne i en period av mitt liv då jag bara lägger huvet på kudden och så sover jag.... Men jag har inte alltid varit här. Ett av mina trix var att aldrig se icke sömn som icke avslappning. Jag blundade och såg något fint, en fin plats att vara på. Även om man inte sover i dessa fall så vilar man! Jag kan skriva mycket om detta. Men försök att BARA vila tvinga dig inte till att sova!

Tankevågor sa...

Du har antagligen rätt....vi skulle inte få mycket till sömn då och John Blund skulle säkert bråka på oss...
Kram

Anonym sa...

Jag måste uppenbarligen tillhöra en priviligierad skara...mig kan man ställa i en garderob och jag somnar ÖGONBLICKLIGEN.
Jag VET, att det i mitt fall, handlar om att *fly fältet*...när min tillvaro blåser, om än inte storm...men...lite så där...då säger min kropp...SOV!
Hur mycket jag bearbetar i sömen, vet jag inte...men...jag tror, att det är en hel del.
Efter min mentala *krasch*...sover jag ÄNNU mer!
Så jag får väl rekommendera lite *sammanbrott* kanske? (skojsar bara)

Linda sa...

Mildamakter: igenkänningsfaktor :)
Har sovit en del på morgonen så nu känner jag mig lite suddig i huvudet.

Mamselamsen: jag har ju faktiskt en sådan bredvid sängen.
Tänk om jag skulle ta och byta batteri i den... :)

Tina: så där har jag ju också varit, att jag bara somnar så fort jag lägger mig, det kommer väl förhoppningsvis tillbaka.
Micke läste din kommentar igår så när jag gick och lade mig så sa han- "vila gott"
:)

Londongirl: John Blund, han har nog glömt mig...
Fast nog hade vi blivit trötta efter några veckor, eller vad tror du? :)
Kramkram

Eva: jag ska se om jag kan få till ett sammanbrott i dagarna så att sömnen återvänder :)
Skämt åsido så är ju sömn en jätteviktig del i ens liv och det är väl därför man reagerar som man gör när det inte funkar.