onsdag, januari 17, 2007

Åter en dag som går i snorets tecken.
Utanför är det lika grått som det känns i mitt huvud.

Blev precis uppringd av en man som ville höra hur jag mådde.
Eller vi tar det från början.
Vi har sedan ett halvår ett avtal via jobb med något som heter "Frisklinjen". Det är dit man ringer när man ska sjukanmäla sig och sen friskanmäla sig.
Idag ringde det en man från det företaget och undrade hur det var med mig.
Vi pratade olika sorters hostmediciner, att man bör ha slemlösande på dagen och dämpande på natten. Det är ju hur självklart som helst men så har jag aldrig tänkt på det.
Vidare pratade vi nässpray och näsdroppar.
Jag tillhör skaran som inte kan använda nässpray, det känns som om näsan ska brinna upp.
Jag har aldrig varit någon "missbrukare" av nässpray så jag vet inte varför det är så här.
Jag brukar köpa små pipetter som är avsedda för bebisar, de funkar. Dock får man ju inte samma effekt, men viss hjälp. Jag får nästan alltid bihålsinflammation... Det är allt annat än skönt. Än så länge har jag klarat mig den här gången.
I alla fall, så kändes det lite mysigt att de hörde av sig och kollade av hur jag mådde. De kan även hjälpa till med att få läkartid, vilket inte alltid är alldeles lätt.
Men prickarna som huserat i min hals är nu borta så nu väntar jag bara på att huvudet ska klarna och febern släppa helt.

Hoppas ni alla antecknar mitt sjukdomsförlopp för det var ju väldans vad jag är detaljerad :)
Har inte så mycket annat att dryfta just nu...

20 kommentarer:

Anonym sa...

....jag har noterat *L*
Insåg tidigare i morse, att jag detaljerat (nästan) beskrev hundens *Spa-besök* i går. Så Du är inte ensam...i detaljrikedomen.

Ibland MÅSTE man vara detaljerna nära...det blir liksom lite fel...med kortbeskrivningar.

KRYA PÅ DIG!

Anonym sa...

Hoppas du mår bättre.

Vet du, jag har faktiskt överdoserat på nässpray. Det var en sommar som jag var så allergisk, för ngra år sen. Tror jag sprayade flera ggr om dagen i flera veckor...Ja, jag VET, man ska inte göra det. Det fick jag vackert erfara också, hela hösten (sedan jag slutat med sprayen)var jag i princip genomtäppt i näsan, utan att vara förkyld eller allergisk. Vidrigt! Det tog närapå 4 månader innan näsan var som den skulle igen. Sedan dess har jag hållit mig borta fr nässprayer.

KRYA PÅ DIG!!!

Anonym sa...

Usch, bihåleinflammation är vidrigt. Det drogs jag med ofta förr. Så fort jag blev förkyld så kom bihåleinflammationen och det sprängde och värkte så jag höll på att bli knasig.
Med stor skepsis och i ren desperation efter ett antal antibiotikakurer gick jag till en akupunktör. Han satte nålar lite här ochg var och gav mig flytande medicin som liknade lervälling och som smakade som malt gräs. Jag var där tre gånger och fick två omgångar medicin. Detta var en 6-7 år sedan och sen dess har jag inte haft bihåleinflammation en enda gång, trots att jag varit störtförkyld flera gånger om. Min tennisarmbåge har också blivit bra med akupunktur och jag måste väl tro på det nu.

Bloggblad sa...

Jag säger bara: KOKSALT! (Nej, jag skrek det t.o.m.) Det är milt och enkelt och billigt. Sen kan man köpa nozoil, sesamolja för näsbruk, som lenar och rensar och läker och smörjer. Akupunktur funkar perfekt! Även akupressur i tumvecken.

Hörs det att jag får b-infl. ett par gånger per år?

Bloggblad sa...

Just det - kortisonspray för näsan är också milt och numera receptfritt.

Linda sa...

Eva: tack för sympati. Men håll med om att hundens SPA-besök är trevligare att läsa om än snor ;)

Annika: jag vet att det finns de som överdoserar nässpray och det är nog ganska lätt att vänja sig vid. Men det är en skön känsla att kunna andas genom näsan, man flåsar så annars ;)

Bettankax: jag fattar inte vad det är med den här familjen och telefoner *fniss*

Annela: mitt brukar dock släppa, bara jag får medicin, så det är nog långt ifrån ditt lidande.
Det är väl klart att du måste tro på det nu, när det hjälpt dig med två!! saker.

Bloggblad: här har vi en levande FASS - eller alterntiva metoder :)
Du är så söt som kommer med alla tips, de noteras!
Är kortisonspray receptfritt nu??
Det måste jag testa!
Tack!

Moni sa...

Va schysst med en frisklinje! Det har jag aldrig hört talas om innan.

Och ja - jag har noggrant antecknat hela ditt sjukdomsförlopp!

Anonym sa...

Jag noterar och följer förloppet intresserat:-). Stackare, hoppas verkligen att du snart blir frisk.

Vilken bra ide att ha en person som ringer och hör hur det är och kommer med råd. Och hjälper till med tid hos läkare....man vet ju knappt vart man ska gå om man blir sjuk idag!

Mildamakter sa...

Vilken service, det gör ju att man känner sig lite mer "ombrydd" och det behövs när man är klen. Hoppas att det blir bättre imorgon, det är apjobbigt när man är förkyld och inte får luft ordentligt...

Anonym sa...

...men så bra at någon ringer och følger opp den som er sjuk. Dette har ikke vi her i landet, men det burde man jo.
God bedring. Klem

Saga sa...

Kram.
Krya på.
Och Godnatt!

Tankevågor sa...

Men stackars dig vad du är skruttig! Kommer in här och ska se om du är bättre och blir så full i skratt när jag läser vad Bloggblad skriver. Hon är så go och har försökt lära mig det där med trycket i tumvecket också men det är så hopplöst! Jag hittar inte rätt punkt. ;-)

Krya på dig lilla sjukling!

Jättefin bild! Är en tagen nu???!!!

Linda sa...

Moni: vad gulligt av dig att du visar ett så genuint ntresse :) :)

Tina: tack för sympati :)
Ni är så gulliga!
Frisklinjen är en ny idé och den fick mycket kritik från början, pga diverse inkörningsbekymmer, men nu tycker jag att det är bra!

Mildamakter: "ombrydd" - vilket underbart ord!
jag blev så paff när han presenterade sig, vi pratade säkert 20 minuter.

Julie: det är nytt här, så ni är inte så långt efter :) :)
Vi är kanske testkunder, vad vet jag?! Men bra är det! Kram

Annika&Saga:
Kram
Tack
Godnatt
:)

Londongirl: ja, det är lika slemmigt fortfarande. Ögon och näsa rinner...
Bloggblad är för härlig, snacka om information!
Bilden är tagen i början av december, så det är väl 5 veckor sedan ungefär.

Tankevågor sa...

Vilken stad i Skåne bor du i? Får man fråga det?

Nej det är INTE dags för Londongirl att sova än.....jag har sovmorgon i morgon. Börjar inte förrän klockan 8 istället för halv 8.

Linda sa...

Londongirl: jag bor inte i någon stad :)
Har 12 km till Malmö och 25 km till Lund och 5o km till Ystad.
Jag bor i Svedala.

Oj, sovmorgon, det är inte illa det ;)
Jag ska dock försöka dra mig mot sängen, trots att jag har vilat i flera dagarna nu.

Elisabet. sa...

Jodå, intresseföreningen har noterat allt och lägger nu anteckningarna till handlingarna.
Eller till registret ..-)

Kram och godnatt.

Anonym sa...

Tycker du skall gå till doktorn..... om det är det där på bilden som kommer ut när du snyter dig.

Linda sa...

Elisabet: ja, du kan ju sortera nu, med hjälp av ditt nya register :)

Bert: det där på bilden är långt mycket vackrare, än det som kommer ut ur... Kan jag meddela :)

Bloggblad sa...

Hehe - jag var häxa i mitt tidigare liv. En del tycker att jag är det fortfarande...

Linda sa...

Bloggblad: det tycker INTE jag :) :)