lördag, januari 06, 2007

Som ni vet så stormade det bra på nyårsdagen.
Vi var ute och promenerade i över en timme och man fick slita hårt ibland när vindbyarna tog tag i oss.
Ibland kändes det nästan som om luften sög ur en. Men alla takpannor på huset klarade sig och träd och granar står kvar.
Det mest uppseendeväckande som hände hos oss var att en lyktstolpe bröts.
Vi bor på en väg som vi äger själva i vår vägförening, en grusväg med bara ett fåtal lyktstolpar, av trä.
Det som var lite obehagligt var att det var ström kvar i den här lyktstoplen.
Våra närmsta grannar gjorde en räddningsaktion, de band fast stolpen i en stor tall och stöttade stolpen mot ett elskåp.

(Det är inte vårt hus på bilden, även om de påminner en del om varandra)

Dagen efter, den 2 januari, hade jag semester och fick se när stolpen togs ner.
Det kom först en man i en skåpbil som tittade på stolpen och ringde några samtal. Efter en stund kom en stor traktor med skopa framtill och en sorts klo baktill.
Traktorn hissade upp en man i skopan så att han kunde knyta loss stolpen.
Sen hände det som var såg så lustigt ut.
Traktorkillen började trixa fram och tillbaka på vägen och jag fattade inte hur han skulle kunna vända, men det redde han ut så klart.
Så nu var traktorn bak och fram. Då ser jag till min förvåning hur han far runt där inne i hytten.
Han snurrade alltså stolen! Så nu kunde han använda klon för att ta ner stolpen.
Vilken grej, en sån stol skulle man haft i bilen ibland :)

10 kommentarer:

Bloggblad sa...

Det ser ju kul ut. Påminner mig om att jag måste kolla hur det gick med gatlyktan längst bort på vår gata som brann som en fackla för ett par månader sen. Jag trodde nån idiot hissat upp en marschall...

qi sa...

Låter väldigt smart, tänk så många backningsolyckor och nacksendrag man skulle kunna undvika...

Anonym sa...

Haha, tycker mej se mej själv snurra runt i en sån stol:) Kanske inte så tokigt ändå.men skulle nog se lite kul ut....hahaha, nu fick jag ett gott skratt...

Anonym sa...

Det hade varit rätt kul att ha en traktor också:-) med skopa och klo och allt annat :-))

Linda sa...

Bloggblad: de såg livsfarligt ut, stolpen var på väg att trilla över grannenes bilar :/
Men allt redde ju upp sig och nu är det mörkare än någonsin på vår lilla väg.

Qi: ja så tänkte jag med ;)

Pia: jag tror jag hade blivit åksjuk... ;)

Linda sa...

Tina: tänk, det tycker jag med!!
Fast när de är ute och kör på vägarna när man har lite bråttom blir jag ganska sur på dem...

Lilla B sa...

Var också ute i nyårsstormen. Det är allt lite spänande när naturen visslar om öronen på en. Men man är inte så kaxig då, precis....

Anonym sa...

Ja kanskje det, en stol man kan venda : ) Bra dom tok ned den, det er ju farliga gerier det der.

Mildamakter sa...

Ja det låter ju väldigt begåvat. Synd att det inte finns som tillval när man köper bilen :o)

Tankevågor sa...

Skönt att stolpen kom ner innan det hände något. Förra stormen (Gudrun) tog vår mycket gamla flaggstång ute på ön och knäckte den. Nöjde sig inte med det utan blåste av ett verandatak på vårt minsta hus också. Mycket jobb blev det att ta hand om.