tisdag, januari 02, 2007

Panter skickade den här bloggundersökningen vidare till mig och det är väl klart att man vill svara på det här!! Eller hur Londongirl? Du är nästa i tur :)

1. Hur länge har du bloggat?
Sedan juli 2006.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut innan du själv började blogga?
Jag hade egentligen inte så många tankar om det. Kanske att det var mest politiskt aktiva, journalister och författare som bloggade. (vilka fördomar, men så var det…)

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Förälskad, vete katten. Men Elisabets blogg är ju underbar på många sätt.

4. Hur känner du nu inför dina allra första blogginlägg?
Jag skrev mest rakt av, om det som hänt under dagen.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet?
Jag försöker hinna med min länklista varje dag, men ibland räcker inte tiden till och då är det ett 10-15-tal som jag prioriterar.

6. Hur många procent av de bloggar du läser är dagboksbloggar och inte ämnesbloggar (som t.ex. teknik- eller modebloggar och politiska bloggar)?
Dagboksbloggar, det är merparten, det är ju de som är personliga och mysiga. Sen är jag väldigt förtjust i trädgård och inredning.

7. Nämn en bloggare som verkar vara väldigt, enormt jätteolik dig, vars blogg du tycker om.
Det kan jag inte, det finns nästan alltid något man känner igen sig i.

8. Nämn en bloggare som verkar lik dig, vars blogg du tycker om.
Att nämna en är helt omöjligt, jag känner igen mig hos så många: Londongirl, Panter, Julie K, Tina, Qi, Ellis och Elisabet och Mildamakter och… Ja, listan kan göras hur lång som helst.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Har bara fått positiv respons.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Ja, det tror jag. Det är ingen som har påpekat något annat.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg?
Jag är ganska personlig och skriver en hel del om känslor emellanåt, men det är inte ett forum jag ventilerar mina innersta tankar i.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om och anledningen till det.
Det finns en gräns, även hos mig, mina absolut innersta tankar och känslor hamnar inte bland de publicerade inläggen.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse?
Bekräftelse… Klart att jag vill beröra människor, så att de vill lämna ett litet avtryck hos mig. Om min blogg varit utan kommentarer så vet jag inte om jag fortsatt.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Visst kan man det. Men alla har nog mer i bagaget som man aldrig får veta på det här sättet.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Ja, jag har träffat Ellis och Elisabet och de var precis så där mysiga och charmiga som jag trodde att de skulle vara.

16. Kan det vara ”skadligt” att blogga?
Inte för min egen del, bara man inte känner ett tvång, för då kan det bli ganska krävande, att man ska prestera hela tiden.

17. Har du blivit sårad av någonting som skrivits till eller om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Hur har du hanterat detta i så fall?
Nej, tack och lov. Hade nog blivit både arg och ledsen.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Nej

19. Har ditt bloggande några nackdelar?
Tiden :) man fastnar ju så lätt.

20. Bloggar du om två år? I så fall: är ditt bloggande annorlunda då?
Som jag känner idag, så tror jag det och jag hoppas att jag fortfarande är mig själv och inte dragit på mig någon mask för att andra förväntar sig att man ska skriva på ett visst sätt.

21. Har bloggarna någon inverkan på vår kultur?
Alla som bloggar delar med sig av sig själv till andra, det är väl något positivt om något!

22. Vad har bloggskrivandet betytt för dig?
Massor! Jag har fått nya vänner, ja, jag kallar er så, eftersom ni varit alldeles fantastiska mot mig under hösten då jag hade det tungt.
Sen lär man sig något nytt varje dag genom att läsa hos andra, det är värdefullt.

23. Vad har bloggläsandet betytt för dig?
Det svarade jag på här ovanför :)

................................................................

Sen kan jag berätta att jag lyckade radera all text ovanför, två gånger!! innan jag lyckades publicera det ;)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att läsa. Jag tycker också att jag fått vänner så där på avstånd fast inte så långt borta.
Hrmm, nu blev det lite flummigt, men jag tror att du fattar vad jag menar.

Anonym sa...

Visst är det lätt att fastna :-). Kul att läsa.

Tankevågor sa...

Sitter här och läser vad du tycker om bloggandet .....och SEN ser jag att du skickat den till mig!! :)

Ja det är klart jag ska svara men jag har fått en annan först av Moni. Den håller jag på med nu.

Jag får ordna en liten kö på utmaningarna hos mig. ;-)

Linda sa...

Panter: jag förstår precis vad du menar. Nära fast på långt avstånd :)

Tina: klockan bara springer ifrån en när man har satt sig.

Londongirl: det är inte lätt att vara så poppis :) :) :)

Saga sa...

Vad kul att läsa dina svar :) Jag fick bloggenkäten av qi och har svarat på min sida :)
KRAM!

Linda sa...

Annika&Saga: visst är det en bra enkät? Jag blev nyfiken på dina svar, jag kommer inom och fikar en stund nu, om det går bra :)