onsdag, januari 31, 2007

Har tillbringat dagen med mamma i Lund.
Jag bodde 11 år i Lund, från att jag var 9 tills jag fyllde 20.
Det är min ungdomsstad med otroligt många minnen, av alla slag.
När vi skulle parkera så valde vi parkeringshuset under Stadsbiblioteket, vi gjorde våra ärenden och sprang på en gammal bekant.
När vi skulle hämta bilen möter min blick BOKBUSSEN nere i parkeringshuset.
Jag blev alldeles varm i magen.

Innan vi flyttade till Lund så bodde vi en by ca 2 mil utanför stan och där fanns bara en liten affär och en skola med totalt 80 elever i årskurs 1-6.
Någon gång i månaden kom den stora höjdpunkten, Bokbussen.
Jag lånade och jag läste.
Jaja, först var det mamma och pappa som läste för mig.
Alla Astrid Lindgren, Katitzi mfl.
Minns även att vi harvade igenom hela "Svarta Hingsten"-serien och det är några böcker det :)
När jag såg bussen idag så kom härliga minnen över mig och den ser ju precis likadan ut!
Utvändigt...


Invändigt har det hänt en hel del... Minns att det var brun heltäckningmatta på golvet.
Hur man nu kan lägga sådant på minnet.
Sen minns jag doften.
Åh, det doftade så speciellt..
Det är verkligen ett härligt barndomsminne för mig.

Bilderna har jag lånat härifrån.

Senare åt vi lunch på Nova, och vi mumsade och pratade.
Vi tittade lite i affärer och provade kläder och synade och kommenterade.
Det var en härlig stund!

När vi går där inne på Nova så kommer två urstiliga poliser gående.
Den ena tittar en gång till på mig och säger: Är det inte du Linda?
Då var det en av Mickes bästa vänner sedan lumpen.
En mycket trevlig man som har utseendet och sättet med sig. Han har en jättegullig fru och de har fått två barn.
Jag fick en bamsekram och ett bländande leende.
Tiden gör att vi går på olika håll och vi har inte hållt kontakten, men jag vet att när jag berättar detta för Micke så kommer han att bli så nällad att prata med Jonas igen.

När jag vänder mig till nästa polis så får jag nästan dåndimpen, där står en av mina bästa vänner från högstadiet och gymnasiet! Ännu en bamsekram och snackelisnack.

Världen är bra liten, att just de skulle komma där, just då.

Det gick inte så bra med det där jag skrev om igår så jag kände mig ganska deppig, men efter att jag träffat Jonas och Håkan så sken jag som en sol. Det är väl härligt med gamla vänner som är precis så där som om det var igår vi träffades.

14 kommentarer:

Mildamakter sa...

Så bra att dagen i alla fall fick en liiiite guldkant...*kram*

Anonym sa...

Vad trevligt och mysigt det låter! Bokbussen hade vi också, fast jag kommer från en förort till Sthlm. Och fast vi hade skolbibbla och inte långt till bibliotek. Jag minns också hur urmysigt det var att låna böcker på bokbussen. Minns också brun matta. Nu ser bussen på din bild så modern ut :-)
KUL att du stötte ihop med lite gamla kompisar. Sådant är så roligt!
Kram!

Anonym sa...

Jag kan förstå att det luktade speciellt i bokbussen...med tanke på mattan :O)
Du har då verkligen haft en bra dag idag och det tror jag din mamma med hade.

Anonym sa...

Hej Linda! Synd att det inte blev så bra igår!! När du berättade om "din" bokbuss, så slog det mej, om när "min" konsumbuss kom och som vi handlade på när jag var liten! Åååå, så bra att jag kom på detta, nu kan jag skriva om ytterligare en nostalgitripp!! tack & hej, leverpastej...

Anonym sa...

Bokbuss oj det var längesen, Kommer också ihåg doften. Kom att tänka på matbussen som brukade komma till stallet på lördagarn, stallet låg i Åvarp...långt ute på landet :-). Jag tillbringade många lördagar där och köpte alltid godis.
Kul att du träffade gamla vänner så där utan vidare just när du verkde behöva det.

Tråkit att det andra gjode dig deppig. KRAM från mig och Pysen!

Anonym sa...

Wow vad häftigt!!!! Hur stor är eg sannolikheten att ni skulle springa på varann...!!

Jag gillar Nova! Bra mat o bra butiker :)

Extra stor kram till dig idag pga det deppiga...

Linda sa...

Mildamakter: det bra övervägde faktiskt! Det andra var så väntat...
Kram

Annika: så du minns också brun matta? :)
Bokbussen var en alldeles speciell höjdpunkt och jag var flitig låntagare.
Vännerna räddade min dag, det var jätteroligt att träffa dem! Kram

Gunnel: haha! Fast jag vill ha det till att det luktade böcker :) :)
Både mamma och jag var så nöjda när vi sa hejdå på eftermiddagen.

Pia: matbuss, eller varubuss ja, det finns fortfarande ett par kvar i Skåne, det måste vara speciellt.
Jag tänkte faktiskt å alla er som är med i tema-veckorna, att detta hade varit mitt bidrag.

Tina: vad roligt att fler förstår vad jag skriver om, det VAR verkligen speciellt med bokbussen :)
Matbuss till stallet, det var ju perfekt service. Åvarp, jag får kolla kartan :)
Mmm, kramar från dig och Pysen :)
Många kramar tillbaka!

Annika&Saga: japp, Nova är bra när det regnar.
Det är så ljust där så det känns inte som om man är inomhus på samma sätt som på andra "centrum".
Och vi åt ju gott också.
Tack för den stora kramen, du får en lika stor tillbaka.

Linda sa...

Bettankax: å, det hade jag ju glömt! De var mysiga de där biblioteksfarbröderna :)
Där var man stammis...!
Kram

Anonym sa...

Biblioteksminnen... kommer ihåg när min bästis Sofie och jag förstod att man fick låna hur många böcker som helst på bibblan i Visby. Vi var mycket förundrade, men lyckliga när vi släpade hem varsin bokkasse. Jag tror att jag den gången lånade elva böcker. Det var rätt tungt att bära kommer jag ihåg.
Hoppas att det andra kanske ordnar sig på sikt. Kramar

Linda sa...

Panter: jo man har släpat tunga bokkassar ett antal gånger. Som jag slukade böcker (det gör jag fortfarande)Fast numera köper jag alla mina böcker, har ett behov av att äga dem... :)
Vi får väl se med det andra.
Kramar

Anonym sa...

Åh, en mysdag i Lund med mamma. Kan det bli bättre? Mina föräldrar bodde i Lund (pappa bor kvar) och en heldag på stan med mamma var KUL. Vi brukade gå på Lundagård och dricka deras choklad med vispgrädde och äta blåbärswienerbröd. Så behövde man ingen middag den dagen.
Tyvärr lever inte mamma längre, men Lund finns kvar och jag åker ner då och då och trivs. Jag bodde där i 7 år medan jag läste och jag trivs fortfarande som fisken i vattnet. Lund det är nostalgi för mig - påminner om min glada studenttid..

Anonym sa...

Åååh,vad många minnen dessa "bussar" väcker...ha en bra dag....

Anonym sa...

Tur att det kom annat som vägde upp lite!
Bokbuss har jag aldrig lånat ifrån - men jag har handlat från en matbuss... det känns väldigt länge sen.

Elisabet. sa...

Hej! Jag flyttar nu över till beta-blogger, efter ett våldsamt tjat så snart jag ska logga in mig.
Det vete sjuttsiken hur detta ska sluta.
Men om jag inte kommer mig ut igen .. så vet ni ju ..-)