fredag, januari 19, 2007

Sitter och tittar på gamla foton från i somras.
Det var en härlig sommar. Nu har man glömt att hela augusti regnade bort, mer eller mindre här i Skåne. Man minns bara de fina dagarna och alla dofter, smaker, blommor och värmen på huden.
Å, som jag längtar efter solen.
Vet inte när jag såg den ordentligt senast.

Ute är det samma väder som vanligt, dvs grått, blåsigt och blött.
Man är numera van.

Men jag går tillbaka till sommaren och till hösten.
Här är fler bilder från september.

Minns ni grodorna som bodde i vår källare?
Vi hade besök av två män som låg och spanade på dessa djur en hel eftermiddag med gigantiska objektiv på sina kameror. De trodde det var lövgrodor, som är ganska sällsynta, som huserade hos oss, men kom fram till att det var "Ätlig Groda".
Inte vill man stoppa en sådan liten rackare i munnen, nä, de fick bo kvar i lugn och ro.
Senare under hösten drog familjen Groda, ca 20 individer, vidare till nya boplatser.

Jag minns solvarma plommon..
Å, vad det är gott.
Tyvärr blåste vårt ena plommonträd sönder, hela kronan låg på marken en dag då jag kom hem från jobb.
Det var bara att samla ihop resterna så gott det gick.
Nu står stammen kvar, längst ner i trädgården och ser så ensam och ynklig ut.

Och här sitter Herr och Fru Spindels middag.
Jag minns att Julie tog väldigt fina bilder i somras av vackra spindelnät.
Jag är inte alls glad för spindlar, tycker att de är vidriga när de kommer in i huset. Speciellt de där som kommer om höstarna, tvi vale!
Men näten, det är konstverk!

Och anteckningar från ronden till journalen:
  • ingen feber på morgonen
  • lätt huvudvärk
  • hö näsborre fortf snorig
  • kli i halsen
  • hosta
  • lock för hö öra
  • uttråkad...

Rekommendationer: vila, drick varmt, drick mycket, raggsockor på.
Skidskytte kl 14.10.

Uppdatering kl 11.24
Ett under har skett, det grå har blåst bort och nu lyser solen!!

14 kommentarer:

Moster Mjölgumpa sa...

Förskräckligt att du aldrig orkar bli riktigt frisk. Visst är det underbart när solen tittar fram. Enda nackdelen är att det syns så tydligt att dammsugaren behöver få sin promenad.

Mildamakter sa...

Tänk, jag har inget som helst minne av att augusti regnade bort, jag minns bara en oändlig räcka av ljuvligt varma och soliga dagar...hmmm, min hjärna är nog mer vidbränd än jag trodde.
Härliga bilder är det i alla fall, men fy för att ha källargrodor, det låter okul tycker jag ;o)

Linda sa...

Moster Mjölgumpa: jag hoppas att den här dumma förkylningen ger med sig snart.
Men du, jag blundar när jag ser att det virvlar om benen ;)

Mildamakter: vi hade semester i augusti och de tre sista veckorna regnade bort...
Grodorna var faktiskt välkomna!
Det är en oinredd källare, så vi hade inget obehag av dem. Sen var de så små, så små.
Men jag hade nog tyckt det var äckligt om det varit paddor :/

Tankevågor sa...

Vilka fina bilder! Jag hör till dem som tycker om grodor, paddor och alla möjliga och omöjliga djur.....Det enda jag har svårt för är getingar. Men det är för att jag är så rädd att de ska sticka mmina skolbarn när man är ute med dem. Usch.

Bra att förkylningen verkar dra sin kos...men att vara uttråkad är värre!!!
Skickar en "uppmuntringskram". :)

Bloggblad sa...

Här är så svinkallt att jag inte kan sitta uppe vid datorn - nordanvinden blåser rakt in genom väggen. Ska gå ner till brasan och ta mig ett glas vin... och noga se till att jag inte gör tvärtom... :)

Anonym sa...

Vilka fina bilder! Vad använder du för kamera? Jag är själv på jakt efter en ny.
Har inget minne heller av att Aug skulle ha varit en regnig månad. Men, det var den väl då hos er...Kändes som en låång het sommar i fjol därhemma.

Tänk vad lustigt at du hade så många grodor boendes i källaren...

Elisabet. sa...

Underbara plommonbilder!
Ja, övriga också.

Nu måste du väl ändå krya på dig ;-)

Linda sa...

Londongirl: jag är inte så glad för kryp i allmänhet och definitivt inte för getingar.
Det var många av den sorten i somras.
Det är förkylningen som har gjort mig uttråkad, eftersom jag inte har kunnat göra någonting, jag har ju i princip legat sedan förra fredagen.

Bloggblad: jag hoppas du tog rätt :)
Så där svinkallt kan de bli på vår gästtoalett också, men där sitter man ju inte så länge :)

Annika: augusti var väldigt varm, men det regnade massor i Skåne.
Kameran heter Advent 1070, lagom pris på en liten och bra kamera. Jag är väldigt nöjd!

Linda sa...

Elisabet: ja, nu tror jag nog att det vänder.
Ikväll har jag fått god middag, igen, och gott vin så nu ska jag nog bli bra ska du se :)

Saga sa...

Solens strålar i em gav dig nog energi till att bli frisk. Tror jag. Och hoppas!!
Underbara bilder!!!! SOM jag längtar efter vår o sommar!!!

Kramar!

Linda sa...

Annika&Saga: japp, nu ska jag banne mig bli frisk, så är det bara!
KramKram

Anonym sa...

Vilka fina grodor och vilken ära att få ha dom boende hos dig :-) Jag tycker om grodor och paddor! Vi har störr på en hel den när vi byggde huset. Vet inte hur många jag har "räddat" genom att flytta ut dom i skogen.
Paddorna kan bli jättestora, fina är dom :-)

Anonym sa...

störr= stött

Är så slarvig..

Linda sa...

Tina: paddor är ju så stora... huvaligen!
Vi hade ett stort humlebo precis utanför huset när vi rev ut hela innandömet, vet inte hur många gånger vi flyttade ut det bland granarna. Men gammelmoren, hon var så enormt stor och kunde nog inte flyga, kom promenerandes tillbaka flera gånger :)